Wydział Komunikacji czynny godzinę dłużej

07-12-2009

   Od początku grudnia br. klienci Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Łańcucie są obsługiwani w nowych pomieszczeniach zlokalizowanych na parterze budynku A przy ul. Mickiewicza 2, wejście od dziedzińca. Obecnie w odnowionych pomieszczeniach po byłym USC realizowane są zadania administracji powiatowej, należące do kompetencji Starosty. Coraz więcej mieszkańców Powiatu Łańcuckiego przychodzi do Starostwa, by zarejestrować swój samochód, odebrać tablice rejestracyjne, wyrobić nowy dowód rejestracyjny, wybrać prawo jazdy, czy – coraz częściej – odebrać międzynarodowe prawo jazdy. Z inicjatywy Starosty Adama Krzysztonia, Wydział Komunikacji w każdym dniu roboczym czynny będzie od 7.00 do 16.00. Ponieważ należy on do najbardziej odwiedzanych wydziałów Starostwa wydłużono jego pracę o jedną godzinę.
  Przez ostatnie lata władze samorządu powiatowego systematycznie prowadziły rozmowy z Burmistrzem Miasta Łańcuta w sprawie wyprowadzenia Urzędu Stanu Cywilnego z budynku - siedziby Starostwa Powiatowego w Łańcucie. W drugim kwartale tego roku USC został przeniesiony do wschodniego skrzydła MDK w Łańcucie przy ul. Kościuszki 15.
  Niezwłocznie przeprowadzono demontaż starego wyposażenia, pozostawionego przez lokatora oraz przeprowadzono procedury przetargowe na projekt i kapitalny remont. Trzeba było m.in. wymienić przegnite okna na nowe, takie jak kilka lat wcześniej zamontowano w innych częściach budynku siedziby Starostwa. Wymieniono też wszystkie instalacje wewnętrzne, które zaprojektowali Damian Futera (instalacje elektryczne) i Elżbieta Oberc (instalacje sanitarne). Zmieniono sufity podwieszane, wykonano nowe posadzki, zmieniono położenie ścianek działowych, wprowadzono przeszklone ściany i drzwi, wykonano nową łazienkę, w której jedna z kabin jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przestronne, przeszklone, dobrze doświetlone wnętrza pomieszczeń biurowych i poczekalni zostały zaprojektowane przez arch. Piotra Kuborka i projektantkę wnętrz Katarzynę Kiec-Kuborek. Łącznie powierzchnia użytkowa nowego Wydziału Komunikacji wynosi 224,24 m. kw. Całość prac remontowych wykonała wyłoniona w przetargu rzeszowska firma Polresco Roberta Wojtasia.
  Starosta A. Krzysztoń w dniu 7 grudnia br., na uroczystości poświęcenia nowych pomieszczeń Wydziału Komunikacji, wyraził wdzięczność w obecności przedstawiciela Burmistrza Miasta Łańcuta i zaproszonych gości za przeniesienie USC z siedziby Starostwa. Podkreślił on, że od samego początku działalności Starostwa Łańcuckiego, od 1 stycznia 1999 r., dostrzegał potrzebę poprawy warunków pracy tego wydziału. Stare pomieszczenia Wydziału Komunikacji w budynku przy ul. Piłsudskiego 9, nie pozwalały na sprawne i godne przyjmowanie naszych mieszkańców. Obecnie podobna powierzchnia biurowa jak poprzednio, została tak zaprojektowana, aby jednocześnie można było rejestrować pięć środków transportowych (poprzednio tylko dwa). Właśnie to, obok wydłużenia czasu pracy oraz zwiększenia liczby pracowników obsługi, pozwoliło na skrócenie czasu oczekiwania w kolejce do minimum.
  Zwracając się do grona Radnych Powiatu Łańcuckiego, pracowników Starostwa oraz obecnego księdza prałata Władysława Kenara, poseł Kazimierz Gołojuch podkreślił, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat uczestniczył w wielu takich uroczystościach poświęcenia nowych obiektów i pomieszczeń administracyjnych. Powstawały one dzięki staraniom samorządowców, radnych powiatowych oraz starosty. Wyraził zadowolenie, że nasi samorządowcy pielęgnują chrześcijańskie tradycje, a zawieszone w miejscach publicznych krzyże, stanowią dobry przykład dla innych w zjednoczonej Europie. W dalszej części spotkania, z inicjatywy Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Józefa Bawoła, nastąpiła prezentacja obecnych na uroczystości pracowników Wydziału Komunikacji na czele z naczelnikiem Damianem Szubartem, który oprowadził gości po nowych pomieszczeniach biurowych.

Wydział Komunikacji w liczbach

  Starosta A. Krzysztoń korzystając ze sposobności poinformował o realizowanych przez Wydział Komunikacji zadaniach, wynikających z ustawy prawo o ruchu drogowym oraz o transporcie drogowym. W szczególności w Starostwie Powiatowym w Łańcucie, odkąd wprowadzono elektroniczne bazy danych, w Wydziale Komunikacji w latach 2001-2009 zostało wydanych 38 tys. praw jazdy nowego typu, do tego są wydawane prawa jazdy po zatrzymaniu dokumentu i wtórniki  - do tej pory 3 tys. 950 szt., do tego wymieniono na podstawie art. 150 ustawy prawo o ruchu drogowym 21 tys. 552 prawa jazdy z papierowych na plastikowe.
  W latach 1999-2009 zostały wydane 852 międzynarodowe prawa jazdy. Około 150 nowych kierowców miesięcznie otrzymuje swoje prawo jazdy, to jest ok. 1 tys. 800 nowych kierowców rocznie. Są też i mniej chlubne statystyki, dotyczące mieszkańców naszego powiatu. Wykonując postanowienia prokuratury i orzeczenia sądów powszechnych, w poszczególnych latach zatrzymano następujące ilości praw jazdy: 2000 r. – 320 egz., 2001 - 246, 2002 - 346, 2003 - 293, 2004 - 303, 2005 - 250, 2006 - 265, 2007 - 285, 2008 -235, 2009 - 209.
  Pojazdy mieszkańców Powiatu Łańcuckiego mają tablice rejestracyjne z wyróżnikiem RLA, gdzie litera R oznacza Województwo Podkarpackie, a litery LA Powiat Łańcucki. W bazie elektronicznej aktualnie zarejestrowanych jest 36 tys. 446 samochodów, 962 motorowery, 724 motocykle, a także 12 zabytkowych pojazdów z żółtymi tablicami. Duży wzrost rejestracji pojazdów nastąpił w 2004 r. po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, w kolejnych latach przybywało do ewidencji: w 2004 roku – 7298 pojazdów, 2005 – 4553, 2006 – 4621, 2007 – 5938, 2008 – 6815 i 2009 - 5738.
  Do kompetencji Starosty należy sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów, co wykonuje upoważniony pracownik wydziału. Na terenie powiatu zarejestrowanych jest na koniec 2009 r. 8 stacji kontroli pojazdów (4 okręgowe i 4 podstawowe). Upoważniony pracownik podejmuje decyzje o wydawaniu i cofaniu uprawnień dla diagnostów. Dotychczas wydano 25 uprawnień diagnosty. Upoważnieni pracownicy przeprowadzają obligatoryjne kontrole coroczne, okresowe oraz doraźne na stacjach kontroli pojazdów.
  Wydział Komunikacji sprawuje nadzór i kontrolę nad 18 zarejestrowanymi szkołami nauki jazdy oraz 97 instruktorami nauki jazdy, którzy znajdują się w powiatowej ewidencji. Wydaje też licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób i rzeczy (w latach 2002-2008 wydano 187 takich licencji). W tym czasie wydał też 295 zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne i 17 zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym na obszarze wykraczającym poza granice jednej gminy. Nadzoruje organizację ruchu drogowego na drogach powiatowych i gminnych, m.in. kontroluje oznakowanie dróg, zatwierdza projekty stałej i czasowej zmiany organizacji ruchu oraz je opiniuje. W wydziale prowadzone są sprawy Powiatowej Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
  Ponadto w Wydziale Komunikacji można otrzymać kartę parkingową dla osób niepełnosprawnych, która daje szczególne uprawnienia w ruchu drogowym. Takich kart wydano w poszczególnych latach: 2002 - 176, 2003 - 76, 2004 - 48, 2005 - 73, 2006 - 57, 2007 - 122, 2008 - 170, 2009 – 202.
  Wydział Komunikacji obsługuje, tak jak każdy z 379 powiatów w Polsce, ogólnopolski system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) - System Ewidencji „POJAZD” i „KIEROWCA”. Wydział stale współpracuje z Policją, sądami, komornikami sądowymi, prokuraturą, starostwami powiatowymi, urzędami gmin, urzędami skarbowymi, urzędami celnymi, stacjami kontroli pojazdów, szkołami nauki jazdy, rzeczoznawcami samochodowymi, zagranicznymi urzędami ds. rejestracji pojazdów i praw jazdy, Żandarmerią Wojskową, Wojewódzką Komendą Uzupełnień, Instytutem Transportu Samochodowego, Inspekcją Transportu Drogowego, Transportowym Dozorem Technicznym, Ministerstwem Infrastruktury, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, parlamentarzystami, radnymi, a także Stowarzyszeniem Szefów Wydziałów Komunikacji, Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów, Polskim Związkiem Motorowym, Automobilklubem Rzeszowskim, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji.
  Można powiedzieć, że nowy Wydział Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Łańcucie otrzymali nasi mieszkańcy i pracownicy jako świąteczny prezent. Poprawa warunków, w jakich obsługiwani są mieszkańcy Powiatu Łańcuckiego, już spowodowała zmniejszenie kolejek oczekujących na rejestrację pojazdów, na którą obecnie należy zaplanować około pół godziny. Dodatkowym ułatwieniem jest też ustawiony w holu poczekalni, przystosowany do korzystania przez klientów infomat z bezpłatnym dostępem do internetu. Można na tym infomacie lub u siebie w domu sprawdzić poprzez powiatową stronę internetową
www.powiat-lancut.com.pl po kliknięciu na jednym z dwóch banerów: "Sprawdź czy możesz odebrać Swoje Prawo Jazdy" lub "Sprawdź czy możesz odebrać Swój dowód rejestracyjny" (banery umieszczone są na samym dole po prawej stronie, wyświetlanej witryny internetowej) czy dokumenty są gotowe. Osoba oczekująca np. na wydanie swojego prawa jazdy po wejściu do systemu może się zalogować poprzez wpisanie w wyświetlanych na monitorze okienkach swojego nr PESEL, imienia i nazwiska, gdzie po naciśnięciu ikonki "sprawdź" natychmiast otrzymuje oczekiwaną informację czy może odebrać swoje prawo jazdy w Wydziale Komunikacji. Analogicznie w drugim programie, gdy się zna numer rejestracyjny swojego pojazdu i ostatnie 5 znaków z nr nadwozia, można sprawdzić poprzez stronę internetową czy PWPW w Warszawie wydrukowała nasz nowy blankiet dowodu rejestracyjnego, po który będzie można się zgłosić w Wydziale Komunikacji Starostwa.
  Będąc już na miejscu, klienci oczekując na zarejestrowanie swojego pojazdu mogą poprzez przeszkloną ścianę od strony poczekalni patrzeć, jak przebiega rejestracja na pięciu stanowiskach obsługi i czy wystarczy im czasu na skorzystanie z ustawionego w holu automatu vendingowego, serwującego kawę i inne gorące napoje.

Robert Kochman - Sekretarz Powiatu Łańcuckiego
"Gazeta Łańcucka" grudzień 2009 r. Nr 12/174