Współpraca i przyjaźń
Łańcut - Saint Malo
Jeszcze w roku szkolnym 2007/2008 grupa uczniów z klasy II Technikum Ekonomicznego w Zespole Szkół nr 3 w Łańcucie podczas zajęć koła języka angielskiego nawiązała kontakt z francuską grupą ze szkoły Lycce Institution - La providence. Współpracują już drugi rok, biorąc udział we wspólnym projekcie, ucząc się angielskiego i walcząc o nagrody dla szkoły.
A zaczęło się tak... W styczniu 2008 r. mgr Sylwia Dubiel - nauczycielka języka angielskiego zalogowała się na portalu internetowym eTwinning i przedstawiła swój pomysł na współpracę: tworzenie magazynu internetowego. Forma ta spodobała się szkole francuskiej i rozpoczęliśmy współpracę. Platforma e-Twinning to portal internetowy, do którego logują się szkoły z całego świata, chcące podjąć współpracę oraz w celu znalezienia partnera do korespondowania. Oprócz podstawowego celu - internetowej wymiany korespondencji, zespoły zalogowane na platformie walczą o bardzo atrakcyjne nagrody dla swoich szkół.
Nasza grupa...
Koordynatorką inicjatywy jest mgr Sylwia Dubiel. Grupa składa się z 15 osób. Tworzą ją uczniowie klasy II Technikum Ekonomicznego w Łańcucie: Joanna Dzień, Marzena Dobek, Paulina Pelc, Natalia Pelc, Tomasz Dubiel, Mateusz Kuźniar, Karolina Szpytma, Agnieszka Cwynar, Karolina Sobala, Katarzyna Nawrót, Barbara Bar, Łukasz Grzenia, Barbara Mokrzycka, Anna Dubiel i Ewelina Kuca.
Projekt „webzine”
W ubiegłym roku szkolnym 2007/2008 tworzyliśmy wraz z Francuzami magazyn e-Twinning, w którym znajdowały się wiadomości o kulturze, tradycjach i życiu codziennym w obu krajach. Nasze działania możecie ocenić sami na stronie internetowej naszej szkoły:
Projekt „ekonopro”
W obecnym roku szkolnym 2008/2009, w ramach współpracy ze szkołą francuską platformy ,,e-Twinning”, realizujemy program: ,,How to be more tolerant? - jak być bardziej tolerancyjnym?” Hasłem przewodnim jest „tolerancja”. Odnosi się ono nie tylko do osób innych narodowości, lecz także innych wyznań oraz ludzi niepełnosprawnych.
Aby sprawdzić w jakim stopniu uczniowie naszej szkoły są tolerancyjni, postanowiliśmy przygotować ankietę na ten temat, która następnie została przeprowadzona w poszczególnych klasach. Wyniki zostały opublikowane na naszej stronie i pozwoliły określić naszą szkołę jako tolerancyjną, choć niektóre wypowiedzi nas zadziwiły. Zorganizowaliśmy także konkurs na plakat z naszym hasłem „How to be more tolerant”, który cieszył się powodzeniem wśród naszych uczniów. Pokonywanie barier przeciwko tolerancji to także pokonywanie stereotypów. Wymienialiśmy się z naszymi przyjaciółmi z Francji zdaniem na temat stereotypów o Polakach w ich kraju oraz Francuzów w Polsce.
Odbyło się także spotkanie z osobami niesłyszącymi z naszego miasta i okolic. Osoby te wraz ze swoim „przewodnikiem” księdzem Arturem Jańcem opowiadały nam o swoich problemach, a także uczyły nas języka migowego.
Jeśli chcecie wiedzieć więcej na temat naszej współpracy z uczniami z Francji wejdźcie na naszą stronę http://ekonopro.wikispaces.com/, gdzie wszystkie artykuły i cała korespondencja pisane są w języku angielskim.www.ekonomik.bo.pl , wchodząc w zakładkę: e-Twinning. Koło języka angielskiego przygotowało artykuły o Polsce, jej kulturze, ciekawostkach dotyczących naszego kraju oraz miejscowościach, w których mieszkamy. Oprócz tego, pojawiły się teksty na temat Wielkanocy, tradycyjnych potraw polskich oraz o najpopularniejszych zabytkowych samochodach wyprodukowanych w Polsce w XX wieku.
Nasz cel
Komisja platformy e-Twinning, oceniająca nasze postępy, doceniła nas już trzy razy. To znaczy, że zostaliśmy zauważeni. Jesteśmy więc na dobrej drodze do wygranej. Każde wyróżnienie motywuje nas do coraz bardziej wytężonej pracy, a także niezwykle cieszy. Bardzo chcielibyśmy odwiedzić naszych kolegów w ich rodzinnym kraju, lecz to niestety łączy się z wysokimi kosztami. Wyjazd do Francji jest bardzo drogi, dlatego poszukujemy sponsorów. Mam prośbę do przedsiębiorców, małych i dużych firm oraz innych podmiotów gospodarczych. Jeżeli spodobała się Państwu nasza inicjatywa, pomóżcie nam dotrzeć do celu.
Marzena Dobek, "Gazeta Łańcucka", marzec 2009, Nr 3/165
uczestniczka programu