W interesie konsumentów
Na sesji w dniu 6 lutego 2008 r. Rada Powiatu Łańcuckiego jednogłośnie zatwierdziła sprawozdanie za miniony rok z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Informacja przedstawiona przez mgr prawa Krzysztofa Ozgę spotkała się z aprobatą radnych, którzy w swoich wystąpieniach oprócz pytań wyrażali uznanie dla pracy rzecznika.
W 2007 roku w porównaniu do wcześniejszego roku nastąpił ponad 22 proc. wzrost ilości załatwianych spraw konsumenckich w Starostwie Powiatowym w Łańcucie. Rzecznik Konsumentów udzielił 26 porad prawnych, które dotyczyły m.in.: problematyki nienależytego wykonywania robót budowlanych oraz wątpliwej jakości sprzedawanych materiałów budowlanych, wadliwej jakości sprzętu AGD, RTV. Reklamacje dotyczyły obuwia, a także usług telekomunikacyjnych i teleinformacyjnych. Nadając bieg sprawie, rzecznik wystosował 32 interwencje do przedsiębiorców w sprawach o ochronę interesu konsumentów. W 5 przypadkach konieczne było rozpoczęcie procesów w sądzie. Wytoczone przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów powództwo przed Sądem Rejonowym w Łańcucie w sprawie niewłaściwego wykonywania usług zakończyło się prawomocnym wyrokiem korzystnym dla klienta. Ponadto z pozostałych 4 pozwów o ochronę interesów konsumenckich 2 też zakończyły się pozytywnie dla konsumentów, a pozostałe 2 sprawy nadal są w toku. Tak duża skuteczność w dochodzeniu swoich roszczeń zachęca konsumentów do wchodzenia w spór ze sprzedawcą i korzystania z profesjonalnej pomocy prawnej.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów dla Powiatu Łańcuckiego od ponad ośmiu lat bezpłatnie, skutecznie udziela pomocy prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. Trzeci rok zadania te wykonuje Krzysztof Ozga, który pomimo wielu obowiązków zawodowych z dużym zaangażowaniem podejmuje się rozwiązywania niekiedy skomplikowanych pod względem prawnym spraw naszych konsumentów. Nie jest rolą rzecznika dokuczanie sprzedawcom, ani też hołubienie ich klientów, ale obiektywne ocenianie konkretnej sytuacji prawnych i świadczenie pomocy. Można powiedzieć, że rośnie zaufanie społeczne do tej powiatowej instytucji, o czym świadczy fakt wzrostu ilości wpływających spraw. Dla naszych konsumentów ważnym jest też to, że zawsze w razie potrzeby mają możliwość otrzymania pomocy w ochronie swoich interesów konsumenckich.
Pomoc w sprawach konsumenckich obejmuje przede wszystkim udzielanie porad prawnych, dotyczących sposobu składania reklamacji, informowania konsumentów o przysługujących im uprawnieniach, redagowaniu pism reklamacyjnych itp. Rzecznik może też wystąpić do przedsiębiorcy w sprawach dotyczących ochrony interesów konsumentów. Wystąpienie takie jest interwencją na rzecz konsumenta, skierowaną w indywidualnej sprawie. Celem takiego wystąpienia jest wskazanie przedsiębiorcy, iż nastąpiło naruszenia interesu konsumenta i zaproponowanie rozwiązania sporu z poszanowaniem słabszej strony, którą zwykle jest konsument. W ostateczności Powiatowy Rzecznik udziela też pomocy w sądowym dochodzeniu roszczeń przez konsumentów, poprzez sporządzanie pozwów i innych pism procesowych, a także może samodzielnie wytoczyć powództwo na rzecz konsumenta i dochodzić jego praw przed sądem.
W większości pomoc ta sprowadza się do udzielania porad prawnych. Każdy kto chce może skorzystać z porad Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Łańcucie w budynku D przy ulicy Mickiewicza 8 na piętrze w pokoju nr 2. Rzecznik przyjmuje strony w każdy poniedziałek od 14.00 do 16.00 oraz w czwartek od 7.00 do 15.00. Informacji można zasięgnąć również telefonicznie, pod numerem: 017 225 0156. Pytania można też kierować na adres poczty elektronicznej:
oprac. Robert Kochman, "Gazeta Łańcucka" marzec 2008 r., Nr 3/153