Spotkanie w Starostwie Powiatowym w Łańcucie nt scalenia wokół autostradowego

20-07-2010

W dniu 09 lipca 2010 roku odbyło się spotkanie, na które zostali zaproszeni przedstawiciele Oddziału Rzeszowskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad - inwestora prac, Podkarpackiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych - wykonawcy prac, przedstawiciele samorządów gminnych i wiejskich w osobach wójtów i sołtysów a także członkowie Zarządu Powiatu.

Zebranych powitał Starosta Łańcucki Adam Krzysztoń, który podkreślił ogromne znaczenie planowanych prac dla prawidłowego urządzenia rozłogu gospodarstw rolnych przeciętych wzdłuż całego powiatu przez projektowaną linię autostrady. Dla przedstawienia formalnej strony tego przedsięwzięcia poprosił specjalistę ds scaleń Podkarpackiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych - Joannę Tarasik.  Wyjaśniła ona, że organem prowadzącym formalnie postępowanie scaleniowe jest starosta. Jego rola rozpocznie się w następnych etapach prac.
W tej chwili wykonany jest I etap prac przygotowawczych (założeń) do scalenia w wyniku którego ustalono obszar scalenia, wykaz uczestników scalenia, ustalenie stanu prawnego nieruchomości przewidzianych do scalenia, podstawową sieć dróg.

Ilość działek i powierzchnia gruntów przewidziana do scalenia przedstawia się następująco :

obręb
ilość działek
powierzchnia
Czarna

Krzemienica

Wola Mała

407

1279

1081

115,98

195,66

403,04

gmina Czarna

2767

714,68

miasto Łańcut

204

59,70

Wola Dalsza

Dębina

Białobrzegi

Korniaktów Północny

Budy Łańcuckie

1086

221

2211

542

990

335,05

70,48

756,90

128,61

363,62

gmina Białobrzegi

5050

1654,66

powiat Łańcut

8021

2429,04


Kolejnymi etapami będą :
II etap - opracowanie projektu scalenia polegające na wykonaniu szacunku gruntów, zebraniu życzeń od uczestników scalenia, wstępny projekt scalenia, projekt szczegółowy, rejestr po scaleniu, wyznaczenie i okazanie projektu, rozpatrzenie  zastrzeżeń do projektu i wprowadzenie zmian do projektu, stabilizacja projektu.
Jako ciało doradcze przy tych pracach uczestniczy rada uczestników scalenia w ilości 3-12 osób wybierana na zebraniu uczestników zwołanym przez starostę. Starosta jako organ prowadzący postępowanie w czasie całego okresu trwania prac zwołuje i prowadzi na każdej wsi po 8 zebrań.
III etap - zagospodarowanie poscaleniowe. Jest to wykonanie prac rekultywacyjnych na obszarze scalenia, likwidacja miedz, urządzenie dróg dojazdowych, mostków, przepustów, zjazdów, udrożnienie rowów, itp.

Koszty wykonania wszystkich 3-ch etapów pokrywa inwestor autostrady tj. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Po omówienia podstawowych elementów I etapu prac przygotowawczych do scalenia gruntów został poproszony pracownik Podkarpackiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych - geodeta Józef Ozimek.
Omówił to na podstawie założenia do projektu wokół autostradowego scalenia gruntów opracowanego oddzielnie dla każdej wsi w skali 1:5000. Szczegółowo przedstawił zasięg scalenia, części wsi przewidziane do zmiany granic administracyjnych, sieć nowoprojektowanych dróg, sieć dróg wzdłuż jednej i drugiej strony pasa autostrady (za ogrodzeniem), miejsca przejazdów pod lub nad autostradą. Zwrócił uwagę, że po scaleniu każda działka, w tym zabudowana będzie miała zapewniony dostęp do drogi publicznej z czym jest teraz duży problem, szczególnie pod kątem zezwoleń na budowę. Z opracowania wynika, że scaleniem objęty jest bardzo duży obszar -  cala wieś Wola Mała, prawie cały Korniaktów Północny czy cała lewobrzeżna część Białobrzegów. Z racji wydłużonego kształtu gminy Białobrzegi w pasie autostrady znalazło się na jej obszarze więcej działek niż w powiatach rzeszowskim i przeworskim łącznie.
Dziki numerycznemu opracowaniu tych materiałów mapy założeń zostaną w kolorze wyplotowane i doręczone do każdego sołtysa oraz całe komplety  do urzędów gmin.

W luźnej dyskusji zwracano uwagę na wiele aspektów związanych z projektem autostrady. Wójt Gminy Białobrzegi Franciszek Masłoń zakwestionował potrzebę zmiany granic administracyjnych wsi a nawet gminy (a tym samym powiatu pomiędzy Budami Łańcuckimi i Świętoniową). Zwracano uwagę na fakt czy wysoki nasyp autostrady w pobliżu Wisłoka oraz sam most na Wisłoku nie będą przyczyną zalania nowych terenów, które do tej pory nie były dotknięte tą klęską. Na wiele zapytań natury technicznej  odpowiadał przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowychi Autostrad Oddział w Rzeszowie - Robert Kloc.

 Spotkanie zorganizował Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami.


Poniżej linki do map obrazujących założenia do scalenia okołoautostradowego w poszczególnych miejscowościach w formacie pdf:

1. Białobrzegi     (rozmiar 2,4MB)

2. Budy Łańcuckie  (rozmiar 5,0MB)

3. Czarna  (rozmiar 20MB)

4. Dębina  (rozmiar 507kB)

5. Korniaktów Północny  (rozmiar 1,4MB)

6. Krzemienica   (rozmiar 759kB)

7. Łańcut  (rozmiar 2,4MB)

8. Wola Dalsza (rozmiar 1,3MB)

9. Wola Mała  (rozmiar 994kB)