PODKARPACIE STAWIA NA ZAWODOWCÓW

28-09-2015

Podsumowanie realizacji projektu w Powiecie Łańcuckim

  Projekt Podkarpacie stawia na zawodowców był realizowany przez Powiat Łańcucki w porozumieniu z Wojewódzkim  Urzędem Pracy w Rzeszowie – Liderem Projektu, działającym w imieniu Samorządu Województwa Podkarpackiego. Projekt był realizowany w ramach Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
  Wartość projektu przypadająca na Powiat Łańcucki wyniosła: 2 mln 702 tys. 190 zł 74 gr., w tym udział środków Unii Europejskiej wyniósł: 2 mln 289 tys. 981 zł 79 gr., natomiast wymagany wkład własny pieniężny – 13 tys. 911 zł 40 gr., niepieniężny – 357 tys. 850 zł 63 gr.
  Uczestnikami projektu byli uczniowie szkół zawodowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Łańcucki, tj.: Zespołu Szkół Nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Łańcucie, Zespołu Szkół Nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie, Zespołu Szkół Technicznych im. Jana Inglota w Łańcucie, a także Zespołu Szkół Tekstylno – Gospodarczych w Rakszawie (od września 2012 r. do sierpnia 2013r.).
  Głównym celem projektu realizowanego od 1 lipca 2012 r. do 30 września 2015 r. było zaoferowanie grupie 849 uczniów szkół zawodowych Powiatu Łańcuckiego możliwości podniesienia i uzupełnienia wiedzy. Wsparcie dla uczniów dotyczyło matematyki i języka angielskiego, a także zapewnienia opieki pedagogiczno-psychologicznej oraz doradztwa zawodowego w zakresie wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej jak również podniesienie kwalifikacji zawodowych.
  Ponadto projektem objęto także 90 nauczycieli szkół zawodowych, którzy mogli poszerzyć swoją wiedzę w zakresie „doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole ponadgimnazjalnej”.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  W zakresie dodatkowych zajęć edukacyjnych zrealizowano: zajęcia wyrównawcze z matematyki dla 159 uczniów, zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego dla 107 uczniów, doradztwo zawodowe dla 71 uczniów, opiekę psychologiczno-pedagogiczną dla 176 uczniów/uczennic. Uczniowie na czas odbywania zajęć mieli zapewniony posiłek oraz zostali wyposażeni w niezbędne pomoce dydaktyczne (podręczniki, ćwiczenia, słowniki, kalkulatory itp.).
  W zakresie kursów kwalifikacyjnych (zgodnie z kierunkiem kształcenia) zrealizowano:
1) kurs - przedstawiciel handlowy + prawo jazdy kat. B dla 36 uczniów,
2) kurs projektowania CAD CAM dla 48 uczniów,
3) kurs spawacza techniki: MIG/MAG, TIG, elektroda, gazowe dla 126 uczniów,
4) kurs - operator wózków widłowych dla 72 uczniów,
5) kurs operatora CNC dla 36 uczniów,
6) kurs obsługi kasy fiskalnej dla 24 uczniów,
7) kurs wizażu dla 36 uczniów,
8) kurs florystyczny dla 24 uczniów,
9) kurs kelner-barman dla 12 uczniów/uczennic.
  Uczniowie zostali objęci ubezpieczeniem, zostali także wyposażeni w podręczniki oraz niezbędne ubranie ochronne.
  W zakresie pozostałych form wsparcia zrealizowano: miesięczne, wakacyjne staże zawodowe dla 372 uczniów (uczniowie zostali objęci ubezpieczeniem, otrzymali także stypendium stażowe w kwocie 1 tys. zł brutto oraz zostały im zrefundowane koszty dojazdu na staż), tygodniowe praktyki zawodowe i dwudniowe wyjazdy studyjne dla 117 uczniów (uczestnicy kursów: spawacz oraz operator CNC).
  Dodatkowo, w ramach komponentu współpracy ponadnarodowej w Zespole Szkół Nr 3 w Łańcucie wsparciem zostało objętych 42 uczniów. Celem działań było wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej tej szkoły oraz stworzenie nowej oferty w przypadku szkoły z Węgier przez wyposażenie grupy uczniów w zawodach technik usług fryzjerskich (Polska) oraz kreator ubiorów (Węgry) w dodatkowe wiadomości i umiejętności, które w programie nauczania są realizowane tylko w szczątkowym zakresie, a dotyczą nowoczesnych technik kreowania wyglądu.
  Efektem współpracy było opracowanie i przeprowadzenie kursu z zakresu „Nowoczesnych technik kreowania wyglądu” (osobno, adekwatnie do potrzeb każdej ze współpracujących szkół) obejmującego: nowoczesne trendy w przedłużaniu i zagęszczaniu włosów, prostowanie włosów keratyną, koloryzacja i kreatywne cięcie, kreowanie sylwetki ubiorem.
  Poszerzenie programu nauczania o tego typu zagadnienia pozwoliło uczniom stać się bardziej konkurencyjnymi na rynku pracy, natomiast udział w powyższych kursach i warsztatach nauczycieli przedmiotów zawodowych pozwoli w przyszłości organizować podobne zajęcia z uczniami z młodszych klas. Wartość zadania „komponent współpracy ponadnarodowej” w ZS Nr 3 w Łańcucie wyniosła: 73 tys. 68 zł 30 gr.
  Ponadto w ramach uruchomienia firmy symulacyjnej w Zespole Szkół Technicznych udział w zajęciach oraz konsultacjach ekonomicznych jak i informatycznych wzięło 15 uczniów, których wyposażono w podręczniki, ćwiczenia, materiały piśmiennicze, kalkulatory i pendrive’y oraz zapewniono dla nich posiłek w trakcie zajęć.
  Uczniowie w styczniu i lutym 2015 r. wzięli także udział w dwóch dwudniowych wyjazdach studyjnych do przedsiębiorstw produkcyjno-handlowych, gdzie mieli okazję poznać najnowsze światowe trendy w produkcji, montażu itp. Jednocześnie w ramach zorganizowanych konkursów zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody. Wartość zadania „uruchomienie w szkole firmy symulacyjnej” w ZST w Łańcucie wyniosła: 57 tys. 186 zł.

DOPOSAŻENIE PRACOWNI SZKOLNYCH

  W ramach projektu sfinansowano wyposażenie pracowni szkolnych w trzech szkołach. W Zespole Szkół Nr 2 im. J. Kochanowskiego w Łańcucie zakupiono wyposażenie następujących pracowni szkolnych za kwotę: 30 tys. 419 zł 34 gr. pracownia elektryczna, 61 tys. 544 zł 42 gr. pracownia elektryczna i elektroniczna, 39 tys. 773 zł 82 gr. pracownia techniczna, 34 tys. 85 zł 67 gr. pracowania mechatroniki, 62 tys. 619 zł 50 gr. pracownia komputerowa, 3 tys. 839 zł 49 gr. klasopracownia, 15 tys. 912 zł pracownia doradztwa zawodowego.
  Wartość zakupów wyposażenia poszczególnych pracowni szkolnych w Zespole Szkół Nr 3 im. M. Kopernika w Łańcucie wyniosła: 58 tys. 247 zł pracownia ekonomiczno-handlowa, 17 tys. 940 zł 4 gr. pracownia fryzjerska, 15 tys. 887 zł 50 gr. pracownia doradztwa zawodowego.
  Zakupiono też wyposażenie dla pracowni szkolnych w Zespole Szkół Technicznych w Łańcucie za kwotę: 180 tys. 187 zł 72 gr. pracownie zawodowe, 12 tys. 660 zł 22 gr. pracownia zawodowa/komputerowa i 15 tys. 782 zł 50 gr. pracownia doradztwa zawodowego.
  Trwający trzy lata projekt stanowił znaczące wsparcie dla 849 uczniów szkół zawodowych, którzy podnieśli swoje kwalifikacje i z pewnością nabyte umiejętności i doświadczenia będą mogli już wkrótce wykorzystać w swoim życiu zawodowym. Dzięki otrzymanemu wsparciu będą mieli łatwiejszy start na rynku pracy i będą jeszcze lepiej przygotowani do zmierzenia się z czekającymi ich trudnościami.
  Podczas konferencji w Centrum Kształcenia Praktycznego i Edukacji Zawodowej w Łańcucie w dniu 28 września 2015 r., projekt podsumował Józef Fajger Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Funduszy Pomocowych Starostwa Powiatowego w Łańcucie. Wśród prelegentów byli także Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr hab. Aleksander Bobko, Jacek Król Dyrektor Zespołu Szkół Nr 3 w Łańcucie. Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie reprezentowali: koordynator projektu Małgorzata Kawalec - Kierownik Wydziału Projektów Własnych oraz Anna Bileńki-Świsterska i Agata Kensy. Starosta Łańcucki Adam Krzysztoń przywitał także pozostałych przybyłych gości takich jak: Kazimierz Gołojuch Poseł na Sejm RP, Marek Uberman Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Łańcuckiego, Barbarę Pilawę-Kraus Wicestarostę Łańcuckiego, Stanisława Barnata Skarbnika Powiatu Łańcuckiego oraz pozostałych pracowników Starostwa Powiatowego w Łańcucie, dyrektorów powiatowych szkół zawodowych, młodzież oraz gospodarza obiektu Józefa Skomrę Dyrektora CKP i EZ w Łańcucie.

Maria Kątnik-Ożóg
Wydział Rozwoju Gospodarczego i Funduszy Pomocowych
Starostwa Powiatowego w Łańcucie

fot. Robert Kochman Sekretarz Powiatu Łańcuckiego