Niemożliwe - możliwe

21-09-2009

Mimo kryzysu gospodarczego wciąż postępują roboty budowlane na powiatowych drogach i mostach

  Gdy 1 kwietnia 2008 r. rano przekazano informację, że minionej nocy spalił się drewniany most na Wisłoku w Budach Łańcuckich, mogło się wydawać, że to koszmarny żart na prima aprilis. Gdyby ktoś wówczas powiedział, że w tym miejscu zostanie wybudowany nowy most za ponad 11 mln zł i to do końca 2009 r., mógłby zostać uznanym za specjalistę od zjawisk nadprzyrodzonych. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku w sąsiednich Białobrzegach podobny most budowano niemalże przez całą dekadę, a koszty finansowe były ogromne. Także koszt budowy tego mostu przekraczał możliwości całego rocznego budżetu zaplanowanego na utrzymanie i remonty dróg powiatowych.
  Dzięki staraniom starosty łańcuckiego Adama Krzysztonia, przy poparciu posłów na Sejm RP Kazimierza Gołojucha i Zbigniewa Rynasiewicza, z przyznanej przez ministerstwo dotacji z budżetu państwa zostanie sfinansowane 80 proc. kosztów budowy mostu w Budach Łańcuckich. Na pozostałe 20 proc. wkładu własnego zostaną wydatkowane pieniądze z budżetu gminy Białobrzegi zgodnie z deklaracją wójta Franciszka Masłonia oraz z budżetu Powiatu Łańcuckiego.

Otwarcie mostu tuż, tuż

  Do końca 2009 r. zostanie uruchomiona komunikacja na moście w Budach Łańcuckich, który położony jest w ciągu drogi powiatowej Korniaktów Północny - Budy Łańcuckie (nr 1516). Dotychczas, w ciągu ostatnich 18 miesięcy, miejscowość Budy Łańcuckie była podzielona na dwie części po obu brzegach Wisłoka. Mieszkańcy, aby dotrzeć na drugi brzeg rzeki, musieli korzystać z objazdu co najmniej 15 km. Bardzo utrudniony został dojazd do szkół, kościoła, zakładów pracy, placówek służby zdrowia, a także rolników do pól.
  W dniu 24 sierpnia br. wykonawca połączył oba brzegi Wisłoka przęsłami o długości 46 m przy pomocy ogromnego dźwigu, co można zobaczyć na zdjęciu. Cała operacja była zorganizowana bardzo sprawnie i zajęła kilkanaście godzin. Wykonawcą robót jest firma „INTOP Tarnobrzeg” Sp. z o.o., która solidnie i terminowo realizuje poszczególne etapy robót budowlanych. Już we wrześniu będą wykonywane dalsze prace przy moście i dojazdach do niego.

Most XXI wieku

  Przebudowa mostu polegała na rozbiórce starego, spalonego drewnianego obiektu i wykonaniu w jego miejsce nowej, żelbetonowej konstrukcji. Teraz ponad dziesięciokrotnie zwiększy się nośność mostu - z 3,5 tony do 40 ton. Została również wydłużona długość pomostu z 88,60 m do 113,09 m oraz poszerzona szerokość jezdni na dojazdach do 6,5 m wraz poboczem gruntowym o szerokości 0,93 m. Całkowita szerokość mostu wyniesie teraz 10,15 m. Na moście, po jednej stronie, będzie półtorametrowej szerokości chodnik. Podniesione zostaną również dojazdy do mostu, które wcześniej były zalewane przez wezbrane wody rzeki w trakcie powodzi, co niekiedy powodowało całkowite wyłączenie mostu z komunikacji.
  Zmodernizowanie drogi dojazdowej i mostu będzie wielkim sukcesem, dzięki któremu poprawi się stan infrastruktury powiatowej. Realizacja tego zadania przyczyni się również do rozwoju podmiotów gospodarczych, zlokalizowanych w obszarze oddziaływania tej inwestycji, a w przyszłości także zmniejszy się wysokość nakładów niezbędnych na utrzymanie bieżące oraz remonty dróg i mostów.

Powiatowe „schetynówki”

  W ramach rządowego programu przebudowy dróg powiatowych (tzw. schetynówek) Zarząd Powiatu Łańcuckiego pozyskał dotacje w wysokości 50 proc. kosztów inwestycji. W ramach tego projektu przebudowano dwie drogi powiatowe: Korniaktów Płn - Rogóżno (nr 1 517R) o długości 2890 mb. o wartości 1 mln 370 tys. 531 zł oraz Dąbrówki - Wola Dalsza - Głuchów (nr 1 520R) o długości 3479 mb. za kwotę 2 mln 419 tys. 185 zł. Właśnie przy tej ostatniej drodze w Woli Dalszej trwa budowa chodnika przez całą wieś, co w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo pieszych uczestników ruchu na ponad trzykilometrowym odcinku.

Więcej chodników - będzie bezpieczniej

  Chodniki już powstały lub zostaną wybudowane w 2009 r. przy drogach powiatowych w następujących miejscowościach: w Krzemienicy o długości 217 mb. za 76 tys. 362 zł przy drodze Krzemienica przez wieś (nr 1522R), w Zalesiu o długości 92 mb. za 50 tys. 706 zł przy drodze Medynia Gł. - Zalesie - Czarna (nr 1513R), w Cierpiszu o długości 49 mb. o wartości 69 tys. 355 zł przy drodze Kraczkowa - Cierpisz (nr 1548R), w Kosinie o długości 320 mb. za 200 tys. zł przy drodze Białobrzegi - Kosina (nr 1523R), w Wysokiej o długości 350 mb. za 112 tys. zł przy drodze Wysoka - Sonina (nr 1541R), w Żołyni o długości 208 mb za 70 tys. zł przy drodze Żołynia – Kosina (nr 1515), a także w Łańcucie przy ul. Dominikańskiej (droga nr 1539R), ul. Kopernika (dr nr 1531R) oraz przy ul. Kochanowskiego (dr nr 1519R), gdzie zostanie dokończony chodnik koło szkoły podstawowej wraz z miejscami postojowymi i odcinek przy potoku Mikośka za 107 tys. 254 zł. Należy podkreślić, że budowę chodników w/w miejscowościach w większości sfinansowały samorządy gmin Czarna, Łańcut, Żołynia oraz Miasta Łańcuta.
 W tym roku już zostały zrealizowane znaczące inwestycje na drogach powiatowych takie jak: przebudowa drogi Rakszawa - Wydrze - Brzóza Stadnicka (nr 1 510R), której koszt wyniósł 939 tys. 698 zł oraz przebudowa drogi Rakszawa - Brzóza Stadnicka (nr 1 511R) o wartości 544 tys. 45 zł, a także remonty cząstkowe dróg za kwotę 282 tys. 780 zł oraz remonty odwodnienia w Rakszawie, Kraczkowej, Husowie, Markowej za 70 tys. 201 zł.
  Ponadto Zarząd Dróg Powiatowych w Łańcucie rozstrzygnął przetarg na odbudowę drogi Albigowa - Husów w przysiółku Rzeki, która została zniszczona przez tegoroczne podtopienie spowodowane wystąpieniem rzeki Husówka. Dzięki dużym zabiegom starosty Adama Krzysztonia, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przyznało 300 tys. zł dotacji z budżetu państwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Szacowany koszt całej tej inwestycji wyniesie 375 tys. zł.

Planowane inwestycje drogowe

  Jak informuje mgr inż. Janusz Wolski - Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Łańcucie, aby w przyszłości można było się ubiegać o dofinansowanie zewnętrzne np. z RPO, w tym roku muszą zostać wykonane dokumentacje techniczne niezbędne do złożenia wniosków na przebudowę dróg powiatowych. W Łańcucie dotyczy to ulic Piłsudskiego, Cetnarskiego, 3-go Maja i Kościuszki, a na podstawie porozumień z powiatem przeworskim zostaną przebudowane ciągi dróg powiatowych na terenie powiatów przeworskiego i łańcuckiego, obejmujące następujące drogi: Przeworsk – Gać – Markowa (nr 1543R), Nowosielce – Dębów – Wojciechówka (nr 1582R), Albigowa - Husów (nr 1544R).
  W dniu 31.08.2009 r. Zarząd Województwa Podkarpackiego podpisał z Zarządem Powiatu Łańcuckiego porozumienie na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości do 5 mln zł i nie więcej niż 50 proc. kosztów kolejnej inwestycji drogowej. Dzięki temu jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę drogi Albigowa - Kraczkowa (nr 1549R) wraz z mostem w Albigowej oraz drogi Malawa – Kraczkowa (nr 1395R). Prawdopodobnie w 2010 r. najpierw zostanie przebudowany most w Albigowej, a następnie chodniki i cała droga o długości 7 tys. 855 m. Droga ta w ostatnim czasie została poważnie zniszczona, gdyż służyła jako objazd podczas trwających prac budowlanych na drodze krajowej nr 4 od Rzeszowa do Młyna w Łańcucie. Przewidywany koszt tej inwestycji to ok. 10 mln zł.

Rekordowe wydatki na drogi i mosty

  Ten rok zapowiada się jako rekordowy pod względem inwestycji na drogach powiatowych. Roczne wydatki na drogi z budżetu Powiatu Łańcuckiego w 2009 r. sięgną kwoty 27,5 mln zł, co stanowi blisko trzykrotnie więcej, niż w dwóch latach poprzednich. Należy wyrazić uznanie dla Zarządu Powiatu Łańcuckiego, który na powiatowe inwestycje drogowe potrafi pozyskiwać dodatkowe środki finansowe nie tylko z budżetu państwa czy z pieniędzy unijnych, ale też umiejętnie korzysta z pomocy finansowej samorządów gminnych łącznie z miejskim, położonych na terenie powiatu. W oparciu o przyjęte zasady podpisywane są porozumienia, na podstawie których gmina partycypuje do 50 proc. ponoszonych kosztów przebudowy powiatowej drogi i 75 proc kosztów budowy chodnika.
  Pomimo kryzysu gospodarczego w Powiecie Łańcuckim roboty budowlane na powiatowych drogach i mostach idą pełną parą. Jednak aby móc skutecznie pozyskiwać dodatkowe pieniądze, trzeba najpierw zabezpieczyć środki finansowe na tzw. wkład własny, dlatego Rada Powiatu Łańcuckiego wyraziła zgodę na zaciągnięcie kredytu. Z pewnością wszystkie te inwestycje przyczynią się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego na powiatowych drogach. A przecież z dróg korzystamy wszyscy.
Robert Kochman Sekretarz Powiatu Łańcuckiego "Gazeta Łańcucka" wrzesień 2009 r., Nr 9/171

W dniu 24.08.2009 r. dźwig ustawił przęsło o długości 46 m, które połączyło nowoczesną konstrukcję mostu budowanego na Wisłoku w Budach Łańcuckich.