Kolejny nowy most i wyremontowane drogi
Końcem października zakończyła się kolejna potężna inwestycja drogowa, na którą Powiat Łańcucki pozyskał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 3,81 mln zł, co stanowi 48,27 % z 8,33 mln zł wartości ogólnej kosztów przebudowy drogi powiatowej Albigowa - Kraczkowa (nr 1549R) wraz z mostem w Albigowej oraz drogi Malawa – Kraczkowa (nr 1395R).
W ramach partnerskiej współpracy dofinansowanie tej inwestycji zadeklarowała Gmina Łańcut w wysokości 1 mln zł. Wykonawcą robót była firma Strabag Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie. W ramach realizacji projektu pn. „Przebudowa dróg powiatowych stanowiących południową drogę awaryjną dla drogi krajowej E4”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach: ”Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013” przebudowane zostały dwie drogi powiatowe o łącznej długości 8,48 km tj.:
- droga Nr 1 395 R Malawa – Kraczkowa na odcinku od km 2+238 do km 2+967, - droga Nr 1 549 R Kraczkowa – Albigowa na odcinku od km 0+039 do km 7+790 oraz - przebudowany został most w ciągu drogi powiatowej nr 1549 R Kraczkowa – Albigowa w km 7+148. Przedmiotowe drogi położone są w miejscowościach Kraczkowa, Wysoka i Albigowa.
Podstawowe parametry dróg po przebudowie nie uległy zmianie. Dzięki przebudowie znacznie zwiększona została nośność drogi z 60 kN/oś do 100 kN/oś. Ponadto wybudowano nowe i zmodernizowano istniejące chodniki dla pieszych w miejscach najczęściej użytkowanych i wypadkowych o łącznej długości 4,070 km.
Drogi powiatowe: Nr 1 395 R relacji Malawa – Kraczkowa i Nr 1 549 relacji Kraczkowa – Albigowa oraz most w ciągu drogi powiatowej nr 1549 R Kraczkowa – Albigowa w km 7+148 mają zasadnicze znaczenie dla dostępności komunikacyjnej Powiatu Łańcuckiego, a zwłaszcza Gminy Łańcut, w szczególności zaś dla dużych miejscowości wiejskich, dla których stanowią główne ciągi komunikacyjne, tj.:
-Albigowej (zamieszkałej przez około 3 tys. mieszkańców),
- Cierpisza (ponad 800 mieszkańców),
- Kraczkowej (z ludnością ok. 3,5 tys.),
- Wysokiej (ponad 2,5 tys. mieszkańców).
Celem ogólnym projektu była poprawa powiązań komunikacyjnych i systemu komunikacji w Powiecie Łańcuckim poprzez zwiększenie dostępności komunikacyjnej powiatu, dzięki poprawie stanu technicznego dróg, stanowiących kluczowe ogniwa sieci drogowej, co przyczyniło się do:
-zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców,
-udrożnienia kanału komunikacyjnego pomiędzy południową częścią powiatów łańcuckiego i przeworskiego a miastem Rzeszowem, omijającego zatłoczoną drogę międzynarodową,
-wzrostu atrakcyjności terenów miejscowości Kraczkowa i Cierpisz jako potencjalnych terenów mieszkalnych dla metropolii rzeszowskiej,
-poprawy bezpieczeństwa na drodze międzynarodowej E 40 w przypadkach awaryjnych (możliwość przekierowania ruchu na drogę awaryjną),
-poprawy dostępności istniejących podmiotów gospodarczych,
-wzrostu mobilności zawodowej mieszkańców,
- poprawy dostępu do placówek edukacyjnych i ochrony zdrowia,
-zwiększenia atrakcyjności obszaru powiatu dla lokalnych i zewnętrznych inwestorów.
W szerszej perspektywie czasowej zrealizowany projekt, w powiązaniu z innymi działaniami samorządów lokalnych, przyczyni się do ożywienia gospodarczego terenu powiatu szczególnie miejscowości Kraczkowa i Cierpisz. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na zwiększenie atrakcyjności obszaru powiatu dla lokalnych i zewnętrznych inwestorów, a tym samym tworzenia warunków do dywersyfikacji działalności gospodarczej, która obecnie skupia się głównie w Łańcucie i jego najbliższej okolicy. W pobliżu zmodernizowanych dróg zlokalizowanych jest około 80 podmiotów gospodarczych, do których codziennie dojeżdżają pracownicy. Duże natężenie ruchu, zły stan dróg oraz brak chodników i dróg dla rowerów zwiększały zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przed realizacją inwestycji na przebudowanym moście wprowadzone były ograniczenia nośności do 3 ton, które wynikały z przedawaryjnego stanu technicznego obiektu. Zgodnie z przepisami, bez ograniczeń mogły się po nim poruszać praktycznie tylko samochody osobowe oraz dostawcze. Ruch autobusowy został dopuszczony jedynie warunkowo. Jego ewentualne wstrzymanie wiązałoby się z odcięciem mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż dróg od możliwości korzystania z komunikacji zbiorowej, która jest dla nich podstawowym środkiem łączności z ośrodkami miejskimi, przede wszystkim z Łańcutem i Rzeszowem. Brak możliwości przejazdu samochodów ciężarowych przez most zakłóciłby normalne funkcjonowanie i rozwój okolicznych miejscowości, olbrzymie utrudnienie i straty dla przedsiębiorców.
Istotnym problemem były także utrudnienia w ruchu na drodze krajowej nr E 40, spowodowane np. wystąpieniem poważnych wypadków skutkujących zablokowaniem ruchu pojazdów. Koniecznością stało się więc stworzenie alternatywnego ciągu komunikacyjnego dla tej drogi. Umożliwił on komunikację wszystkich mieszkańców południowej części Powiatu Łańcuckiego tj. gmin: Łańcut i Markowa oraz południowej części Powiatu Przeworskiego z miastem Rzeszowem, pełniącym funkcję miasta wojewódzkiego. Powstanie takiego alternatywnego ciągu komunikacyjnego już w ciągu najbliższych kilku lat wpłynie pozytywnie na rozwój komunikacyjny i gospodarczy tego obszaru i regionu.
Wydział Rozwoju Gospodarczego i Funduszy Pomocowych
Starostwa Powiatowego w Łańcucie
"Gazeta Łańcucka" listopad 2010 r. Nr 11/185
Dzięki przebudowie znacznie zwiększona została nośność drogi z 60 kN/oś do 100 kN/oś. Ponadto wybudowano nowe i zmodernizowano istniejące chodniki dla pieszych w miejscach najczęściej użytkowanych i wypadkowych o łącznej długości 4,070 km. W szerszej perspektywie czasowej zrealizowany projekt, w powiązaniu z innymi działaniami samorządów lokalnych, przyczyni się do ożywienia gospodarczego terenu powiatu.
Na zdjęciach:
Prace realizowane w ramach projektu pn.: „Przebudowa dróg powiatowych stanowiących południową drogę awaryjną dla drogi krajowej E4”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013”.